Voordat een nieuwe gewoonte ook echt een gewoonte is, duurt gemiddeld 3 maanden. Wat nou als je iedere dag je nieuwe gewoonte ziet staan in Notion en kunt afvinken? Je kunt kiezen of je mijn template dupliceert naar je eigen omgeving of je volgt het stappenplan via tekst en/of video.
1. Excel bestand met data
Open een nieuw excel (of Numbers) werkblad en maak daarin 3 kolommen:
- Opmerkingen
- Gewoonte
Hierin kun je ook direct een gewoonte invullen, maar dit kan ook later in Notion nog.
- Datum
- Vul 3 opeenvolgende data in
- Selecteer deze 3 cellen
- Trek ze door, via het zwarte plus-teken rechts in de hoek van de cel, tot een datum die je graag wil
2. Excel opslaan als .csv bestand
Om het te kunnen gebruiken, is het belangrijk om het excel bestand op te slaan als een csv bestand, zie afbeelding 1.
3. Bepaal waar je je habit tracker wil plaatsen
Het gaat nu om de pagina waar je je gewoontes af wil vinken. Idealiter is dit een pagina die je veel gebruikt. Zelf heb ik hem op mijn homepage staan. Daar start ik mijn dag altijd op. Je kunt hem ook op een nieuwe pagina zetten, zoals ik in de video heb gedaan en bijvoorbeeld favoriet maken.
4. Bepaal waar je de data neer wil zetten
De database met gegevens, waar je waarschijnlijk alleen komt als je bijvoorbeeld een nieuwe gewoonte wil toevoegen. Geef deze pagina een titel en nog voordat je op {enter} klikt, kies je voor -import-. Toch op enter geklikt? Geen probleem. Ga dan via het paginamenu naar import.
5. Kies voor csv
6. Volgorde properties
De property ‘opmerkingen’ hebben we niet nodig, maar Notion heeft altijd een tekst veld nodig. Je kunt deze via drag&drop naar achteren verplaatsen.
7. Gewoonte omzetten naar property checkbox
De property voor de gewoonte is nu een tekstveld, maar willen we een checkbox van maken.
Klik op de titel, kies voor property type en dan checkbox.
8. Meerdere gewoontes aanmaken
Wil je meerdere gewoontes gaan bijhouden? Klik dan weer op de kolomtitel van de gewoonte en kies voor -duplicate- en pas de titel van de property aan, naar je nieuwe gewoonte.
9. Create linked database
De database hebben we nu af. Via create linked database, gaan we deze terug laten komen op de plek van je voorkeur.
- Voeg het blok in via / en dan create linked database.
- In het pop-up scherm kies je voor de database zoals we deze net aangemaakt hebben
10. Gallery view
Omdat we de database hier toegevoegd hebben via create linked database, is het in eerste instantie altijd een table view. De data staan nu door elkaar heen, dat is niet erg.
Naast de titel van de database, zie je -add a view-. Klik daar op en kies in het pop-up menu voor ‘Gallery’. Daarna de blauwe knop -create-.
11. Weergave aanpassen naar je wensen
Klik op de 3 puntjes tussen het pijltje en ‘new’ en kies dan voor -properties-.
- Card preview zet je op ‘none’
- Card size is aan jou wat je voorkeur heeft
- Onder show in gallery, zet je in ieder geval de toggles van de gewoontes aan. Daarmee worden ze zichtbaar en kun je ze straks ook meteen afvinken. Zie afbeeldingen hieronder om te kijken of je alles goed hebt staan.
12. Filter
Nu zie je nog alle pagina’s met de verschillende data. Maar je wil alleen de pagina voor vandaag zien. Dat doen we door een filter in te stellen.
Klik weer op de 3 puntjes bij de database, tussen het pijltje en ‘new’ en kies nu voor -filter-.
- -Add a filter-
- Nog een keer -Add a filter-
- Dropdownmenu achter ‘where’ zet je op datum
- Customdate wissel je naar ‘today’.
Op deze manier zal hij altijd de pagina van vandaag laten zien. Welke datum dat ook is.
13. Voortgang bijhouden
Sinds een update in augustus 2022 kun je Notion zelf de voortgang bij laten houden.
- Voeg hiervoor een property toe aan de database, deze noem je bijvoorbeeld ‘voortgang’
- Dit is een property met type ‘formula’
- Om de voortgangsbalk te kunnen maken, moeten de gegevens omgezet worden in nummers. Dat doen we door een formule in te voeren.
toNumber(prop("Gewoonte 1")) + toNumber(prop("Gewoonte 2"))
- De formule kun je uiteraard verlengen wanneer je meerdere gewoontes hebt
- Na ga je de voortgangsbalk of ring zelf instellen, door op de ‘kolomkop’ te klikken en dan te kiezen voor edit. Of via de 3 puntjes, het databasemenu, en dan te kiezen voor properties. Door dan te klikken op de property ‘voortgang’ krijg je een menu zoals op afbeelding 7 te zien.
- Number format kies je voor number of percentage, afhankelijk van je voorkeur. Kies je voor percentage en je hebt 1 van de 2 gewoontes gedaan die dag, krijg je dan 50% te zien. Bij number krijg je het absolute aantal, 1 in dit geval
- Onder show as, heb je de keuze number (geen voortgangsbalk), bar of ring
- Onder color kies je de kleur van de bar of ring van het gedeelte dat je gehaald hebt
- Divide by, hier zet je het aantal gewoontes dat je ingesteld hebt. Dat is het totaal aantal waar de voortgang mee wordt bijgehouden
- Show number kun je aan- of uitzetten of het aantal of percentage zelf ook te tonen of alleen de voortgangsbalk- of ring
14. Verwijder de tabel weergave
Wil je de voortgang bijhouden, dan is daarvoor de tabelweergave handig. Wil je dat niet, dan kun je deze verwijderen via de stappen hieronder.
- Klik op de term ‘gallery’
- Drie puntjes achter table
- En dan -remove-
Inhoud van dit artikel
- 1. Excel bestand met data
- 2. Excel opslaan als .csv bestand
- 3. Bepaal waar je je habit tracker wil plaatsen
- 4. Bepaal waar je de data neer wil zetten
- 5. Kies voor csv
- 6. Volgorde properties
- 7. Gewoonte omzetten naar property checkbox
- 8. Meerdere gewoontes aanmaken
- 9. Create linked database
- 10. Gallery view
- 11. Weergave aanpassen naar je wensen
- 12. Filter
- 13. Voortgang bijhouden
- 14. Verwijder de tabel weergave